UNSUR-UNSUR
DALAM SEJARAH MELAYU
a)
HUMOR
Terdapat juga unsur yang jelas dibawa
oleh pengarang dalam Sulalatus Salatin
iaitu unsur humor yang ditemui dalam halaman-halaman karya ini. unsur humor
diberikan tempat seiring dengan tragedi, keperitan hidup, penganiayaan dan
penyeksaan. Dalam kajian Syed Zulfida (1976) dan Yusoff Iskandar dan Abd.
Rahman Kaeh (1978: 119-134) diperlihatkan bagaimana Tun Seri Lanang kerap
menggunakan unsur ini yang sering digandingkan oleh ejekan serta kecerdasan
mengolah bahasa.
b)
PATHOS
Pathos merupakan unsur yang
merangsangkan daya rasa kasihan, kesedihan dan duka cita dalam diri pembaca. Ia
menggambarkan sifat-sifat berserah, perihal penderitaan yang tidak tertanggung,
atau kesengsaraan kerana menanggung duka cita yang amat mendalam. Sebagai
contoh:
Pengorbanaan
yang terpaksa dilakukan demi keamanan negeri
Hal ini dapat dilihat dalam kisah Sultan
Muzaffar Syah terpaksa menceraikan isteri kesayangannya Tun Kudu demi
menyelesaikan perbalahan antara Seri Nara Diraja Tun Ali dengan Tun Perak.
Sebagai seorang wanita yang masih muda, Tun Kudu turut terpaksa menanggung
penderitaan diceraikan demi kepentingan keamanan Melaka. Kemudian berkahwin
pula dengan Seri Nara Diraja Tun Ali yang telah tua. Namun Tun Kudu tidak ada
pilihan. Penentuan hidupnya terserah kepada ketentuan kuasa dipihak lelaki
lebih-lebih lagi atas titah sultan.
Rakyat
menjadi mangsa kesetiaan kepada pemerintah
Dapat dilihat daripada peristiwa kepedihan
dan kesakitan yang dirasai oleh rakyat dan hulubalang Singapura akibat
tercedera diserang todak yang berlaku kerana kesetan mereka terhadap
pemerintah. Titah raja Singapura tidak boleh dibantah dimana mereka perlu
berkubukan betis lalu menyebabkan ramai terkorban dan cedera parah.
Penganiayaan
dan penafian hak terhadap pewaris tahta
Peristiwa Raja Kassim yang disingkir
daripada menaiki tahta kerajaan Melaka
oleh Puteri Rekan lalu dilantik Raja Ibrahim sebagai Sultan Melaka. Raja Kassim
diusir dari istana dan menjadi nelayan di pantai Melaka.
Kesan
penerapan unsur pathos
1.
Dapat
melahirkan rasa sedih, marah, simpati, benci dan kasihan.
2.
Dapat
memberikan pengajaran, teladan keinsafan kepada pembaca.
3.
Dapat
menimbulkan unsur suspens atau ketegangan.
4.
Berkesan
dalam menjadikan cerita semakin kompleks dan penuh permasalahan.
c)
MITOS/LAGENDA
Mitos
Mitos sebagaimana yang diketahui umum,
adalah suatu unsur dongeng atau kejadian luar biasa yang tidak dapat diterima
logic akal tetapi diketengahkan sebagai suatu peristiwa yang benar-benar
terjadi. Peristiwa yang berlaku itu sama ada yang berlegar di sekitar kehidupan
manusia, haiwan ataupun alam semsesta- kelihatan pelik, janggal dan melampaui
lumrah alam. Walau bagaimanapun, penilaian terhadap ketakwajaran unsur mitos
itu adalah mengikut acuan zaman moden sedangkan pemilik unsur tersebut, yakni
masyarakat silam, menyakini bahawa mitos tersebut memang benar-benar berlaku.
Dalam
konteks Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, unsur mitos merupakan sebahagian
daripada ciri yang signifikan terutama pada bahagian awal teks tersebut.
kewujudan unsur mitos dalam teks tersebut berkait rapat dengan realiti
kehidupan masyarakat Melayu zaman itu yang masih berada dalam lingkungan
pengaruh Hindu dan animism yang kuat.
Ciri-ciri Mitos
1. Mitos dianggap sebagai kejadian atau
peristiwa yang benar-benar berlaku - cerita mitos dianggap
benar-benar berlaku pada zaman silam. Keyakinan tersebut, sesetengahnya,
telahmembentuk sistem nilai mereka dan seterusnya diwarisi dari satu
generasi ke satu generasi. Mitos berbeza daripada unsurunsur dongeng.
2. Mitos dianggap suci - kesucian ini
terbit kerana mitos kaya dengan unsur-unsur kedewaan yang diyakini oleh
masyarakat Melayu pada zaman silam. Kepercayaan tersebut terbentuksebagai
hasil daripada pengaruh animisme dan ajaran agama Hindu.
3 Mitos kaya dengan
unsur-unsur alam ghaib - keyakinan masyarakat Melayu zaman silam
terhadap kewujudan alam ghaib sangat tebal. Mereka percaya bahawa sesuatu
yangghaib itu, seperti kewujudan kuasa makhluk-makhluk halus (jin, syaitan,
penunggu, puaka) dan alam kayangan atau alam dewa dewi dapat mempengaruhi
kehidupan mereka. Malah,dalam konteks alam kayangan, masyarakat Melayu
pada zaman itu yakin bahawa mereka dapat Baling berhubungan (bersahabat
atau berseteru) antara satu sama lain.
4 Mitos kaya dengan peristiwa atau
kejadian yang luar biasa, ganjil, dan aneh - masyarakat Melayu
zaman silam mempercayai bahawa setiap kejadian luar biasa, ganjil,
atau aneh mempunyai tujuan-tujuan atau alamat-alamat yang tertentu. Hal
ini berlaku sebagai hasil daripada keakraban hubungan masyarakat Melayu
dengan flora dan fauna di sekeliling mereka.
JENIS-JENIS MITOS
Mitos dalam Sulalatus Salatin
Sejarah Melayu dapat dibahagikan kepada empat jenis, iaitu:
1.
mitos
asal usul raja;
2.
mitos pembukaan
negeri;
3.
mitos
kedatangan Islam; dan
4.
mitos-mitos
lain.
Lagenda
Lagenda ialah cerita yang mengisahkan
kebesaran dan keistimewaan seseorang tokoh yang diyakini kewujudannya oleh
masyarakat. Cerita tersebut sering kali dibuat secara berlebih-lebihan dan
melampaui kelaziman yang biasa dimiliki oleh seseorang manusia.
Cerita-cerita tentang tokoh legenda ini juga bercampur aduk antara
unsur Sejarah dengan unsur fantasi. Tokoh-tokoh legenda itu biasanya
menjadi kemegahan dan kebanggaan sesuatu bangsa.
Tokoh-tokoh legenda biasanya ditandai
oleh beberapa ciri. Antara ciri utama tersebut termasuklah:
1.
mereka
memiliki rupa paras yang kacak dan tampan, berperibadi mulia, dan
bijaksana. Ketampanan, kemuliaan, dan kebijaksanaan mereka dikagumi dan
disenangi oleh setiap orang;
2.
mereka memiliki
ilmu kepahlawanan, cekap bermain senjata, gagah dan perkasa, serta berani.
Kehebatan mereka selalunya tidak dapat ditandingi oleh
mana-mana pahlawan sekalipun;
3.
mereka memiliki ilmu kesaktian
ataupun ilmu hikmat yang membantu mereka dalam apa-apa juga
keadaan semasa berjuang;
4.
mereka, taat
dan setia kepada keluarga dan raja. Ketaatan dan kesetiaan mereka begitu
luhur clan suci;
5.
mereka memiliki
keistimewaan tertentu yang tiada pada manusia biasa.
Berdasar pada hakikat tersebut, dapat
ditemukan perbezaan yang ketara antara legenda dengan mitos. Legenda
lebih berpijak di bumi nyata, yakni tokoh yang dipusatkan 'lazimnya memang pernah
hidup (diyakini kewujudannya) dan tokoh itu banyak jasanya. Mereka
disenangi dan menjadi sebut-sebutan (idola)masyarakat dan
lantaran itu, perwatakan mereka telah ditokok tambah oleh masyarakat,
malah sikap, pemikiran, dan tindakan mereka, dijadikan ikut-ikutan
olehkelompok tertentu. Hal ini berbeza dengan mitos yang ceritanya
merupakan imaginasi pengarang atau kelompok masyarakat tertentu.
CONTOH LEGENDA
Laksamana Hang Tuah
Kewajaran Laksamana Hang Tuah sebagai
Legenda
Hang Tuah ialah salah satu legenda
Melayu yang menonjol dalam teks. Sulalatus Salatin
Sejarah Melayu. Tokoh ini dipercayai memang pernah hidup di
Melaka pada masa dahulu. Yang menjadikan Hang Tuah tergolong sebagai
legenda Melayu adalah kerana beliau memiliki pelbagai keistimewaan dan
kelebihan, sama ada fizikalnya mahupun mentalnya. Keistimewaan beliau yang
paling ketara ialah kepahlawanan dan kegagahan yang
dimilikinya. Beliau juga merupakan lambang kesetiaan masyarakat Melayu
terhadap raja - bersedia menabur jasa dan bakti demi memelihara kebesaran
dan kedaulatan raja Melayu.
Legenda Hang Tuah terakam dalam sebuah
hikayat Melayu yang masyhur, iaitu Hikayat Hang Tuah. Walau
bagaimanapun, kisah yang terdapat dalam hikayat tersebut mempunyai
beberapa perbezaan dengan yang terdapat dalam Sulalatus Salatin
Sejarah Melayu ini.
d)
AGAMA
Sejarah
kedatangan Islam di Pasai dan Melaka
Penceritaan mengenai kemasukan Islam ke
Pasai dan Melaka telah dimetoskan di Pasai. Merah Silu diislamkan oleh Fakir
Muhammad. Pada mulanya bermimpi berpandangan dengan Rasulullah. Rasulullah
meminta baginda menganga mulut. Diludahinya pada keesokannya badanya berbau
narawastuBaginda dapat membaca al-Quran tanpa diajar kemudian menukar namanya
kepada Sultan Malikut Salleh.
Di
Melaka, Raja Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokan Rasulullah.
Rasulullah meminta baginda mengucap dua kalimah syahadat dan meminta Raja Kecil
Besar menukar namanya kepada Raja Muhammad. Keesokan harinya didapati
badannya berbau narawastu dan kalam
sudah dikhatankan. Baginda dapat membaca al- Quran. Mimpi bagind menjadi
kenyataan di mana pada waktu asar kapal Syed Abdul Aziz turun ke pantai Melaka
dan beliau bersembahyang di situ.
Penyebutan
dan Penonjolan Tokoh-tokoh Islam
Tokoh Iskandar Zulkanain adalah pahlawan
Islam yang terkenal gagah berani dalam menaikkan martabat Islam di dunia. Tokoh
ini dikaitkan dengan asal usul keturunan raja Melaka bertujuan untuk
menunjukkan keagungan raja. Tokoh-tokoh lain yang disebut seperti tokoh
pahlawan Islam yang terkenal Amir Hamzah tokoh-tokoh pendakwah Islam,
ulama-ulama Islam dari Asia Barat datang ke Melaka bertujuang mengembangkan
agama Islam dan mengajar Ilmu Islam berpusat di istana Melaka. Tokoh-tokoh
tersebut seperti Syed Abdul Aziz Maulana Abu Bakar Kadi Yusuf Maulana Sadar
Jahan. Tokoh-tokoh ini deiberikan penghormatan dan pengiktirafan tinggi di
isatan Melaka. Mereka sangat berpengaruh terutama dalam soal-soal berkaitan
dengan hal ehwal keagamaan.
Adat Istiadat dan
Perundangan
Unsur-unsur Islam terdapat
dalam adat istiadat dan perundangan yang diamalkan kerajaan Melaka. Ia meliputi
: Upacara akad nikah kahwin Perayaan-perayaan hari kebesaran Islam seperti
menyambut Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Korban Adat-adat seperti
berkhatan.
Amalan wasiat menjadi suatu amalan kepada raja-raja Melaka yang mangkat meninggalkan wasiat kepada pembesar negeri dan putera mahkota. Misalnya, wasiat kepada Raja Ahmad. Juga wasiat Sultan Alauddin Riayat Syah kepada Sultan Mahmud. Melalui wasiat ini ia terselit serta kaya dengan unsur-unsur pengajaran dan nasihat yang bersumberkan al-Quran dan hadis.
Amalan wasiat menjadi suatu amalan kepada raja-raja Melaka yang mangkat meninggalkan wasiat kepada pembesar negeri dan putera mahkota. Misalnya, wasiat kepada Raja Ahmad. Juga wasiat Sultan Alauddin Riayat Syah kepada Sultan Mahmud. Melalui wasiat ini ia terselit serta kaya dengan unsur-unsur pengajaran dan nasihat yang bersumberkan al-Quran dan hadis.
e)
ASAL USUL
Sulalatus
Salatin telah ditulis
oleh Tun Sri Lanang atas arahan Yang Dipertuan di Hilir, Sultan Abdullah
Ma’ayah Shah. Tun Sri Lanang kemudiannya menulis karya yang diberi nama
Sulalatus Salatin iaitu Pertuturan Raja-raja. Sulalatus Salatin menceritakan
jurai keturunan raja-raja Melayu yang bermula daripada penaklukan Iskandar
Zulkarnain hingga ke zaman Sultan Alauddin Riayat Syah. Dalam Sulalatus Salatin
banyak menceritakan kezaliman raja, cara hidup masyarakat dahulu kala yang
menganggap raja sebagai berkuasa mutlak. Di samping itu, terselit juga
kisah-kisah rakyat yang boleh dijadikan panduan kepada semua. Contohnya kisah
Hang tuah, Singapura dilanggar todak, kisah Badang memperoleh gagah dan
sebagainya. Terdapat banyak nilai dan pengajaran yang boleh diambil daripada
kisah-kisah ini.
f) BINATANG
1. Pembukaan negeri Singapura yang
dikaitkan dengan peristiwa kemunculan seekor binatang yang bernama “Singa”
2. Pembukaan negeri Melaka yang
dikaitkan dengan peristiwa seekor pelanduk putih yang telah mengalahkan
anjing;
3. Pembukaan Semundra yang dikaitkan
dengan peristiwa Merah Silu bertemu dengan seekor semut besar seperti
kucing; dan
4. Pembukaan Pasai yang dikaitkan dengan
peristiwa anjing Sultan Maliku's-Salleh yang bernama si Pasai menyalak
di suatu kawasan tanah tinggi.
Pengaruh/sentuhan budaya
Sulalatus
Salatin menitipkan
corak kebudayaan Melayu tradisi dalam konteks sejarah kemasyarakatan bangsa
Melayu, iaitu tentang keagungan golongan pemerintah dengan segala peraturan dan
adat istiadat yang menarik seperti peraturan kedudukan para pembesar kerajaan
yang diaturkan mengikut gelaran dan pangkat seseorang itu dalam Kerajaan
Melaka. Antara adat yang terdapat dalam Salalatus Salatin ialah:
1) Adat Penganugerahan Gelaran
Adat ini dimulakan dengan menjemput
orang yang bakal menerima gelaran ke istana. Jemputan pula penganugerahan
adalah mengikut pangkat dan gelaran yang bakal diterima. Orang besar-besar akan
menjemputnya jika mendapat penganugerahan ‘Perserian’. Bagi anugerah
‘Persangan’ hanya orang kecil-kecil sahaja yang akan menjemput orang yang bakal
menerima anugerah. Orang yang akan menerima anugerah akan dijemput dengan
menggunakan gajah atau kuda. Mereka akan diiringi dengan payung dan gendang serunai
ke istana. Ketika tiba di istana, riwayat mereka akan dibaca dan diberi
persalinan mengikut gelaran yang diberikaan oleh raja. Sebagai contoh, anugerah
bendahara akan diberi lima ceper persalinan. Situasi ini dapat digambarkan
melalui petikan teks di bawah:
Jika baginda menggelar orang, maka raja
dihadap orang di balairung, orang beradat. Maka dijemput orang itu: jika
"Perserian ", Orang Besar-besar menjemput dia; jika "Persangan",
orang kecil menjemput dia; jika "Pertuanan" orang sedang menjemput
dia; dan jika orang bergelar itu patut bergajah, dibawakan gajah; yang patut
berkuda, dibawakan kuda; dan jikalau tiada patut bergajah dan berkuda, dibawa
berjalan dengan bingkisan, dengan payung dan gendang serunai, tetapi payung
itu, ada hijau, ada yang biru, ada yang merah, dan sebesar-besamya payung
kuning; dan payung putih dengan nagara itu mahal adanya, sebaik-baiknya nafiri.
Dan payung kuning itu payung anak raja-raja dan orang besar-besar; dan payung
ungu dan merah dan hijau itu payung sida-sida dan ben tara hulubalang sekalian.
Adapun payung biru dan hitam itu akan payung barang orang bergelar juga.
(A. Samad Ahmad,1979: 76)
2) Adat Mengadap Raja di Balairung
Semasa mengadap raja terdapat adat istiadat
mengadap raja di balairung. Pembesar-pembesar akan di susun mengikut pangkat
kebesaran tersendiri seperti bendahara, penghulu bendahari, dan temenggung akan
duduk di seri balai. Anak- anak raja akan duduk di bahagian serambi balai
sebelah kiri dan kanan. Sida- sida yang muda akan duduk berselang-seli dengan
bentara dan hulubalang yang berdiri di ketapakan balai memikul pedang. Petikan
di bawah menggambarkan aturan mengadap raja di balairung. Situasi ini
dapat digambarkan melalui petikan teks di bawah:
Kemudian daripada itu maka Raja
Iskandar pun keluarlah ke penghadapan, dihadap oleh segala raja-raja dan ulama
dan pendita dan segala Orang Besar-besar, dan segala pahlawan yang gagah-gagah
mengelilingi takhta kerajaan baginda, dan dan belakang baginda segala Hamba
yang khas dan segala yang kepercayaannya.
(A. Samad Ahmad, 1979:5)
FUNGSI MITOS DAN LAGENDA YANG TERDAPAT
DALAM SEJARAH MELAYU
Mitos
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2006), mitos membawa maksud cerita zaman dahulu yang dianggap benar,
terutamanya yang mengandungi unsur-unsur konsep atau kepercayaan tentang
sejarah awal kewujudan sesuatu suku bangsa, kejadian-kejadian alam. Menurut Noriah
Taslim (1986), mitos dikatakan sebagai tradisi agama Hindu, raja-raja itu ialah
dewa raja (God-King) iaitu raja adalah bayangan Tuhan. Konsep ini telah
menyebabkan masyarakat membenarkan dan mempercayai hakikat kehebatan raja.
Kesimpulannya, mitos bermaksud kepercayaan atau keyakinan yang diterima
bulat-bulat tanpa bukti.
Fungsi
Mitos
Menurut Hooykas (1965), mitos berfungsi
untuk menceritakan tentang asal usul raja-raja. Asal usul raja-raja kerajaan
Melayu tua ini kebiasaanya dihubungkan dengan objek-objek seperti buluh, buih
dan mayang pinang. Tujuan utama gambaran tentang asal usul raja ini digembar
gemburkan adalah untuk meningkatkan taraf dan kedudukan raja. Hal ini kerana,
dalam kisah-kisah yang dipaparkan, raja-raja ini mempunyai keupayaan untuk
berhubung secara langsung dengan tokoh-tokoh jin, lembu dan Batala, tokoh mitos
Puteri Mahtabu’l Bahri dan Raja Aftabu’l Ardh serta pelbagai lagi tokoh dari
dalam laut dan kayangan, (Yusoff Iskandar, 1986).
Contohnya kisah berkenaan dengan Raja Suran,
yang merupakan keturunan Iskandar Zulkarnain, yang dikatakan telah masuk ke
dalam laut. Dalam pengembaraan tersebut, baginda telah terjumpa sebuah negeri
yang didiami oleh kaum Bersam. Kaum di negeri Bersam ini terdiri daripada orang
kafir dan Islam. Raja Suran kemudiannya dikhabarkan berkkahwin dengan puteri
kerajaan tersebut iaitu, Puteri Mahtabu’l Bahri dan dikurniakan tiga orang
putera.
Raja Suran kemudiannya pergi menemui raja jin
iaitu Asmaghayah Peri untuk meminta supaya dibuatkan tiga buah mahkota untuk
puteranya. Mahkota itu menjadi lambang kebesaran dan keturunan Iskandar
Zulkarnain. Setelah itu, Raja Suran pun keluar dari laut dan menuju ke udara
dengan menunggang seekor kuda terbang yang bernama Faras’ul Bahri.
Berdasarkan kisah yang dipaprkan ini, kita
dapat melihat dengan jelas bahawa pengarang cuba untuk mengagung-agungkan kedudukan
raja dengan menyelitkan pelbagai jenis kebolehan dan keistimewaan baginda.
Dalam cerita ini kebolehan dan keistimewaan tersebut ditunjukkan menerusi
keupayaan baginda untuk hidup di dalam laut dan keluar dari laut dengan
menungggang kuda terbang.
Seterusnya,
mitos berfungsi untuk menceritakan tentang asal usul sesuatu tempat. Mitos
berkenaan dengan asal usul sesuatu tempat ini kebiasaannya dikaitkan dengan
unsur-unsur binatang dan anasir-anasir alam seperti pokok kayu,
buah-buahan,mayang pinang dan lain-lain. Binatang yang dijadikan unsur mitos
itu pula terdiri daripada binatang yang luar biasa sifatnya, tangkas, besar,
cerdik dan cantik seperti singa, pelanduk, anjing dan semut besar, (Yusoff
Iskandar, 1986).
Contoh ini dapat dilihat dalam kisah bagaimana
Singapura mendapat nama. Menurut Sejarah Melayu, nama Singapura ini diambil
daripada nama binatang, iaitu singa. Cerita ini dikaitkan dengan kisah putera
ketiga Sang Sapurba Taram Seri Tri Buana yang terserempak dengan binatang ini
sewaktu baginda pergi bermain-main di perairan Bentan. Ketika itu, Sang Nila
Utama bertanya kepada semua orang yang berada di sekelilingnya berkenaan nama
binatang yang dilihat. Namun tiada seorang pun yang tahu. Akhirnya, Demang
Lebar Daun menjawab pertanyaan tersebut sambil menambah, tempat ini baik untuk
dibuat negeri kerana mempunyai binatang yang gagah. Lalu terbentuklah kerajaan
Singapura yang mendapat nama dari singa, manakala pura pula, merujuk kepada
bandar dalam bahasa Sanskrit.
Mitos juga turut dikaitkan dengan sejarah
kemasukan agama Islam ke Melaka dan Pasai, (Yusoff Iskandar, 1986). Tujuan
utama mitos tentang pengislaman ini dibuat adalah untuk membezakan cara rakyat
dan raja memeluk Islam. Raja mempunyai cara yang lebih istimewa dalam memeluk
agama Islam berbanding rakyat jelata. Pengislaman raja ini dikatakan berlaku
secara langsung dari Mekah dalam mimpi. Dalam mimpi tersebut, mereka bertemu
dengan tokoh-tokoh Islam dan beberapa orang wali yang mempunyai hubungan dengan
penyebaran Islam di Melaka dan Pasai. Keisitimewaan ini pula muncul berikutan
sifat sosial dan politik raja itu yang sememangnya mempunyai taraf yang tinggi
dalam masyarakat. Menerusi mitos yang ditampilkan ini, kita dapat mengetahui
cara agama Islam berkembang di Melaka, iaitu melalui raja. Seterusnya,
pengislaman raja ini diikuti oleh pembesar dan rakyat jelata.
Mitos tentang kemasukan Islam ini dapat
dilihat dalam kisah pengislaman Raja Kecil Besar. Dalam Sejarah Melayu, Raja
Kecil Besar dikatakan bermimpi bertemu dengan Rasulullah S.A.W. Dalam mimpi
tersebut, baginda telah diajar untuk mengucap dua kalimah syahadah oleh
Rasulullah S.A.W, seterusnya baginda juga diberitakan mengenai namanya yang
telah ditukar kepada Sultan Muhammad. Sebaik sahaja baginda tersedar daripada
mimpi, badan baginda dikatakan berbau wangi dan sudah siap dikhatankan. Mulut
baginda pula, lancar sahaja mengucapkan lafaz dua kalimah syahadah.
Selain itu, mitos juga turut dikaitkan dengan
popular idea berhubung dengan sesuatu peristiwa aneh dan ajaib yang berlaku,
(Yusoff Iskandar, 1986). Peristiwa ini dipercayai hanya dialami oleh raja
ataupun dalam kalangan mereka yang mempunyai hubungan yang rapat dengan istana.
Antara contoh popular idea ini ialah berkaitan dengan konsep daulat dan
derhaka. Seorang raja dipercayai mempunyai satu bentuk kepercayaan mistik,
iaitu daulat. Menerusi kepercayaan ini, rakyat dilarang daripada melanggar hak
daulat yang dimiliki oleh raja tersebut. Sekiranya larangan ini diingkari,
dalam erti kata yang lain derhaka kepada raja, orang tersebut akan menerima
balasan yang buruk.
Antara contoh kisah yang berkenaan dengan
konsep daulat dan derhaka ini ialah kisah berkenaan dengan Sang Rajuna Tapa
yang bertukar menjadi batu. Sang Rajuna Tapa merupakan bendahara kepada Raja
Iskandar Syah, iaitu pemerintah Singapura. Sang Rajuna Tapa ditimpa daulat Raja
Iskandar Syah kerana belot kepada baginda dan bersubahat dengan Majapahit,
musuh Singapura. Akibat daripada tindakannya itu, Singapura telah kalah kerana
diserang Majapahit. Raja Iskandar Syah kemudiannya lari ke Melaka, manakala
Sang Rajuna Tapa dan isterinya bertukar menjadi batu sebaik sahaja Raja
Iskandar Syah melarikan diri ke Melaka. Batu itu dipercayai masih lagi wujud di
Singapura.
Lagenda
Legenda pula didefinisikan sebagai
cerita yang bersangkutan dengan kisah-kisah yang bersejarah di dalam Kamus
Dewan Edisi Keempat (2010). Legenda adalah satu genre dalam kelompok
cerita-cerita rakyat.
Harun Mat Piah (2003), mengemukakan
takrifan lebih terperinci terhadap pengertian legenda. Selain memberi definisi
khusus, beliau turut membuat perbandingan yang jelas antara legenda dengan
mitos. Legenda ialah cerita yang serius, dipercayai sebagai benar dan juga
mengandungi ciri-ciri luar biasa, Legenda membicarakan tokoh-tokoh suci, juga
tokoh-tokoh sekular, makhluk ghaib atau manusia biasa, boleh berlaku pada masa
lalu tetapi tidak terlalu silam seperti mitos, atau masa kini, malah berterusan
ke masa depan. Secara kesimpulannya, legenda dapat didefinisikan sebagai cerita
prosa rakyat yang ditokohi oleh manusia yang ada kalanya mempunyai sifat-sifat
luar biasa yang dibantu oleh kuasa atau makhluk lain.
Fungsi
Lagenda
Menurut Yusoff Iskandar dalam Zahrah
Ibrahim (1986), legenda merupakan kisah-kisah mengenai keperibadian dan
keunggulan dalam peribadi yang dimiliki oleh tokoh-tokoh manusia tertentu,
tokoh-tokoh yang berkemungkinan besar memang hidup dalam sejarah
umpamanya. Seterusnya, tokoh-tokoh ini
pula tidak sunyi daripada dikaitkan dengan tokoh-tokoh yang ada hubungannya
dengan kekuatan politik dan agama.
Di samping itu, keunggulan tokoh-tokoh
ini sering dihubungkaitkan dengan watak-watak istimewa dan supernatural seperti
gagah, berani, kuat, pintar dan bijak, mempunyai kebolehan dan kekuatan batin
yang luar biasa serta sangat terkenal dalam sejarah tempatan sesuatu
masyarakat. Justeru, legenda menjadi
kebanggaan bahkan kerap diteladani oleh masyarakat setempat, lalu menjadi milik
seluruh masyarakat tersebut. Berdasarkan
hal tersebut, dapatlah diketahui bahawa legenda ini mempunyai fungsinya yang
tersendiri.
Masyarakat Melayu amat sinonim dengan
konsep ‘tulah raja’. Barangsiapa yang
menderhaka kepada sultan atau raja, mereka akan mendapat hukuman atau terkena
‘tulah raja. Sehubungan dengan itu, antara fungsi legenda menurut Yusoff
Iskandar dalam Zahrah Ibrahim (1986: 163) adalah untuk memperkuat konsep
‘daulat’, ‘taat’ dan ‘derhaka’ dalam masyarakat Melayu.
Sesuai dengan hal ini, Hang Tuah dalam
Hikayat Hang Tuah telah diangkat menjadi model atau simbol kepada ketiga-tiga
konsep tersebut. Hal ini dapat dilihat
apabila ia sanggup membunuh sahabat baiknya sendiri, iaitu Hang Jebat yang pada
pandangannya telah menderhaka kepada Sultan mereka, iaitu Sultan Mansur Syah
sebagai tanda taat dan setianya yang tidak berbelah bahagi kepada rajanya. Selain itu, Hang Tuah juga sanggup mati untuk
memenuhi kehendak sultan Melaka pada ketika itu (Hasbullah Ibrahim dan Noor
Aini Shaari, 1993). Beliau diceritakan
sanggup untuk masuk ke dalam kubur disebabkan sultannya yang ingin mengetahui
keadaan sebenar di dalam kubur.
Seterusnya, legenda juga berfungsi untuk
memuji serta menunjukkan kekuatan fizikal dan mental orang-orang Melayu. Hal ini dapat digambarkan melalui
kebijaksanaan Sultan Mansur Syah dalam mentadbir kerajaannya. Baginda bertindak menjalin hubungan
diplomatik dengan beberapa buah kuasa besar sebagai langkah berjaga-jaga. Meskipun Siam pada ketika itu telah menyerang
Melaka sebanyak dua kali dan tewas, namun itu bukanlah bermakna mereka tidak
akan menyerang Melaka lagi. Maka, Sultan
Mansur Syah telah membuat keputusan untuk berbaik-baik dengan Siam. Hal ini tidak lain dan tidak bukan adalah
untuk memastikan keamanan kerajaan Melaka.
Berikut merupakan petikan kata-kata baginda:
“Apa bicara tuan hamba sekalian, baiklah
kita menyuruh ke benua Siam; apa sudahnya kita beralangan selama ini; kita
kelahi dengan dia pun tidak, dan berdamai pun tiada…”
(Sulalatus Salatin, hlm. 107)
Hal tersebut jelas menunjukkan
kebijaksanaan Sultan Mansur Syah yang secara tidak langsung telah mengangkat
kehebatan orang Melayu. Tujuan tokoh ini
ditampilkan adalah untuk memuji ketangkasan mental dan fizikal orang-orang
Melayu, sebagaimana Sejarah Melayu dalam memetik kata-kata Betara Majapahit;
“Adapun orang Melayu ini terlalu cerdik
daripada segala orang negeri lain; pada sebarang permainan pun tewas juga orang
lain oleh orang Melaka”.
(Sulalatus Salatin,
hlm. 22)
Selain itu, legenda turut berfungsi menguatkan keyakinan
orang Melayu terhadap agama Islam. Hal
ini dapat dilihat daripada kisah Tok Senik di Beserah yang merupakan seorang
pemimpin agama telah bertindak membuka Pekan Beserah setelah merantau dari satu
tempat ke satu tempat di utara Semenanjung Tanah Melayu (Aripin Said, 1996:
57).
Kisah ini menunjukkan betapa pengaruh
seorang pemimpin agama itu sangat memberi kesan yang besar kepada orang di sekelilingnya. Hal ini demikian kerana, ketika Tok Senik
datang ke pekan tersebut yang pada asalnya masih belum mempunyai nama, beliau
terus mencadangkan nama Pekan Beserah kerana dikaitkan dengan kehidupan seorang
Islam yang sentiasa berserah kepada Allah dalam apa-apa jua perkara. Kisah ini juga telah dibawa turun-temurun
oleh rakyat tempatan dan dipercayai ramai.
Pada masa yang sama, perkara ini juga sebenarnya mampu mengukuhkan
kepercayaan masyarakat terhadap sesuatu tokoh dan peristiwa bercorak sejarah.
Selanjutnya, legenda juga direka adalah
untuk menonjolkan tokoh-tokoh legenda.
Sebagai contoh, watak Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah. Hang Tuah diceritakan dan dilambangkan sebagai
seorang yang sangat gagah perkasa. Sebagai buktinya, dia dapat mengalahkan
orang Jawa yang mengamuk dan kemudiannya dilantik menjadi laksamana (Yusoff
Iskandar dalam Zahrah Ibrahim, 1986: 162).
Sehubungan dengan itu, perihebatnya tokoh ini di mata masyarakat telah
digambarkan dalam Sejarah Melayu:
“Adapun akan Laksamana Hang Tuah barang
tempat ia pergi, gegak-gempita bunyi orang daripada hebat melihat sikap
lakunya. Jika ia peseban, peseban
gempar; jika ia di panggungan, panggungan gaduh dan segala perempuan Jawa
anak-anak dara, jikalau ia berjalan ke pasar atau barang ke mana, banyaklah
yang gila akan Hang Tuah itu. Dan apabila Hang Tuah lalu, perempuan di dalam
pangkuan lakinya itu pun bangun hendak melihat Hang Tuah; itulah dipantunkan
Jawa…”
Semua ini tidak lain dan tidak bukan
adalah untuk menonjolkan tokoh Hang Tuah itu sendiri sekaligus mengangkat watak
tersebut.
Fungsi legenda yang seterusnya adalah
untuk memberikan hak legalisasi terhadap raja-raja yang berkenaan (Yusoff
Iskandar dalam Zahrah Ibrahim, 1986: 163).
Berhubung dengan hal ini, perihal menghubungkan tokoh-tokoh bersejarah
dengan tokoh-tokoh legenda zaman dahulu sebenarnya bukanlah dibuat secara
kebetulan, sebaliknya ada kepentingannya yang tersendiri, iaitu untuk
kepentingan politik.
Keseluruhannya, dapat dikatakan bahawa
tokoh-tokoh sejarah yang dihubungkaitkan
dengan unsur-unsur legenda ini ialah raja-raja sendiri. Hal ini demikian kerana, mereka berpendapat
adalah menjadi haknya merajai sesebuah kerajaan kerana keturunannya sendiri
berasal daripada raja-raja, baik raja tersebut muncul dalam bentuk mitos
mahupun legenda. Menurut Yusoff Iskandar
dalam Zahrah Ibrahim (1986: 163), raja-raja ini berpendapat mereka bukan
daripada manusia biasa dan dijadikan daripada hukum akal dan bersifat biologis.
Di samping itu, legenda turut
berfungsi untuk memperingati peristiwa penting yang berlaku dalam masyarakat
Melayu. Hal ini sangat penting bagi
memastikan kelestarian cerita-cerita terdahulu yang boleh dijadikan panduan
buat generasi terkemudian baik sebagai hiburan, pengetahuan mahupun
peringatan. Hal ini dapat dilihat dalam
Hikayat Hang Tuah yang mengisahkan pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat. Kisah ini secara tidak langsung dapat
membuatkan orang ramai memperingati peristiwa tersebut dan dibawa turun-temurun
dari generasi ke generasi.
PENGARUH
TEKS SEJARAH MELAYU TERHADAP TEKS SEJARAH LAIN
TUJUAN PENULISAN
a)
Sastera
Sejarah adalah suatu bentuk penulisan yang menggabungkan unsur-unsur penulisan
sejarah dengan unsur-unsur penulisan bukan sejarah atau sastera. Kedua-dua unsur tersebut diolah dengan indah
oleh pengarang istana Melayu untuk menggambarkan konsep sejarah zaman silam
masyarakat Melayu. Oleh itu karya
sastera sejarah bukanlah karya sastera sepenuhnya sebaliknya mengandungi
unsur-unsur peristiwa sejarah yang benar-benar berlaku pada zaman lampau.
b)
Antara
contoh karya sastera sejarah ialah Hikayat Raja Pasai, Hikayat Merong
Mahawangsa, Sulalatus Salatin Sejarah Melayu, Hikayat Acheh, Hikayat Kelantan,
Misa Melayu, Hikayat Johor, Salasilah Melayu Bugis , Tuhfat Al Nafis dan lain-lain.
c)
Sastera
sejarah berperanan memberikan pegabsahan kepada golongan bangsawan atau
pemerintah, memastikan kewujudan serta kelangsungan taat setia rakyat terhadap
golongan raja, disamping mengemukakan kisah-kisah yang dianggap oleh pengarang
mempunyai makna dan kepentingan sejarah.
d)
Contoh
Hikayat Merong Mahawangsa menunjukkan pengarang menyatakan tujuan mereka
menulis. “Bahawa hamba pinta perbuatkan hikayat pada tuan, peri peraturan
segala raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali, supaya boleh diketahui oleh
segala anak cucu kita yang terkemudian daripada kita ini, serta dikurniai
dengan sejarahnya”.
e)
Hikayat
Melayu menyusurgalurkan Keturunan Raja-raja Melayu sehingga berkesinambungan
kepada keturunan raja Siak dan teks ini juga sarat dengan unsur sastera yang bercampur
gaul dengan unsur sejarah Siak.
f)
Hikayat
Melayu juga mempunyai tujuan mengapa ia nya ditulis walaupun tidak ditulis pada
mukadimahnya.
g)
Karya
sastera sejarah lahir di istana dan dikarang oleh penulis golongan istana yang
mempunyai daya kreatif yang tinggi untuk merakamkan kebesaran, ketinggian dan
kegemilangan pemerintahan Kesultanan Melayu dan Negara kota. Biasanya karya sastera sejarah dihasilkan
atas perintah raja atau pemerintah. Karya sastera sejarah juga berfungsi
sebagai wadah nasihat, pengajaran, panduan dan petunjuk kepada golongan
pemerintah dan pembesar.
SIFAT KEAKUAN
a)
Sifat
keakuan atau individu sebagai pemilik teks dianggap sebagai suatu perubahan
yang besar dalam penulisan teks sastera sejarah berbanding genre teks sebelumnya.
b)
Contohnya
Silsilah Raja-raja Melayu dan Bugis ditulis oleh Raja Ali Haji dan Hikayat
Melayu ditulis oleh Tengku Said manakala penyalinnya ialah Muhammad Nuruddin
Aceh.
PERANAN PENGARANG
a)
Peranan
pengarang Melayu tradisi melalui faktor luaran dan dalaman mempengaruhi
pengarang untuk melahirkan teks tersebut.
b)
Contoh
Hikayat melayu yang diselenggarakan dan diberikan judul oleh Muhammad Yusoff
Hashim merujuk versi ke 6 iaitu versi teks Sejarah Melayu dari versi panjang.
c)
Teks
dirawikan oleh Tengku Said dari keturunan Siak pada 23 Safar, hari Ahad tahun
1272 Hijrah dan disalin semula oleh Muhammad Nuruddin Acheh di Betawi.
d)
Pengaruh
permasalahan mengenai judul.
e)
Sastera
yang ditulis kerap kali mengalami perubahan.
f)
Naskah
diselenggarakan oleh A. Samad Ahmad telah menggunakan judul Sulalatus Salatin
iaitu nama asal bagi Sejarah Melayu.
g)
Contohnya
Muhammad Yusoff Hashim menyatakan bahawa Hikayat Melayu mempunyai berbagai
judul dan teks ini dikelompokkan sebagai teks versi panjang.
h)
Peranan
pengarang sebagai dagang yang mengulang kembali teks Kanon iaitu Sejarah
Melayu.
i)
Contoh
bahagian awal penulisan Tuhfat al Nafis menjadi rujukan penting kepada Hikayat
Melayu terutamanya bahagian agenda pengarang melahiran teks.
PENSEJARAHAN
a)
Persejarahan
melalui penggunaan pelbagai jenis sumber menunjukkan bahawa sejarawan melayu
bukan mereka idea sejarah meraka malah telah menghasilkan idea sejarah yang
bersifat saintifik.
b)
Contohnya
Muhammad Yusoff Hashim penyelenggara kepada Hikayat Siak. Beliau membuat
analisis tentang asal usul teks dan perbincangan tentang mitod, pergelutan
kuasa, bahasa dan sedikit perbandingan Hikayat Siak dengan Tuhfat al Nafis.
SENARAI
TEKS SEJARAH MELAYU
1. HIKAYAT MELAYU (1998)
v
Merupakan
teks sastera sejarah versi Tengku Said.
v
Hikayat
Melayu menyusurgalurkan keturunan raja-raja Melayu sehingga berkesinambungan
kepada keturunan raja Siak dan teks Hikayat Melayu juga sarat dengan unsur
sastera yang bercampur gaul dengan unsur sejarah Siak.
v
Sebagai
sebuah teks sastera sejarah, Hikayat Melayu juga mempunyai tujuan yang tertentu
mengapa ia ditulis. Pada bahagian mukadimahnya tidak ada langsung petikan yang
menunjukkan teks itu ditulis untuk “tujuan menyukakan rajanya” ataupun “supaya
diketahui oleh anak cucu yang terkemudian” melainkan hanyalah disebut oleh
pengarang, seperti contoh petikan berikut, “Inilah ceritera Raja Iskandar
Zulkarnain tertulis di dalam negeri Betawi kepada 24 Julai tahun 1893” (Hikayat
Melayu. 1998: 1).
v
Teks
ini juga memaparkan dengan jelas tarikh dan tempat, bila dan di mana teks
Hikayat Melayu ini ditulis. Ia bersesuaian dengan ciri-ciri teks sastera
sejarah itu sendiri yang dilihat telah melepasi tahap genre sastera sebelumnya
yang kebanyakannya tidak memaparkan siapa pengarang, bila dan di mana ia
ditulis.
v
Sebagai
sebuah teks sastera sejarah, teks Hikayat Melayu (1998) memperlihatkan gaya
penulisan sastera di bahagian awal penceritaannya dengan kemasukan unsur
sastera seperti mitos dan legenda.
v
Secara
keseluruhannya, gaya bahasa yang digunakan dalam penulisan teks ini ialah
bahasa Melayu klasik yang biasa digunakan dalam penulisan teks sastera sejarah.
2. TUHFAT AL NAFIS (1982)
- Tuhfat
Al-Nafis merupakan kitab sejarah yang terpenting dalam kesusasteraan
Melayu selepas Sejarah Melayu, iaitu karya Tun Sri Lanang, seorang
Bendahara Johor sekitar tahun 1612.
- Teks Tuhfat
al Nafis dikenali sebagai sastera Melayu Klasik yang berbentuk lisan atau
sastera yang dicipta daripada ucapan.
- Berdasarkan
pendapat ahli sejarawan, Raja Ali Haji merupakan individu yang berperanan besar
dalam mengarang teks Tuhfat al-Nafis. Namun begitu, terdapat juga pendapat
yang mengatakan teks ini merupakan sebuah teks yang dikarang bersama oleh
Raja Ali Haji dengan ayahnya, iaitu Raja Ahmad.
- Raja Ali
merupakan seorang intelektual terkenal di penghujung abad ke 19 yang
menghasilkan karya bukan hanya sastera malah ada juga dalam bidang lain
seperti agama, sejarah, bahasa dan budaya Melayu.
- Teks ini
telah diisalin untuk disimpan di Istana Diraja Terengganu pada
pemerintahan Sultan Zainal Abidin III (1881-1918).
- Merupakan
penulisan Sejarah Istana Melayu Tradisional, karya ini mula ditulis
di Istana Kerajaan Melayu yang berpusat di Riau di bawah pengaruh Bugis.
- Virginia
Matheson menyebut karya Raja Ali Haji ini sebagai catatan abadi tentang
kerajaan Johor-Riau. Menurut Datuk Zainal Abidin Abdul Wahid, tidaklah
sempurna bagi seseorang sejarawan yang menulis sejarah negeri Melayu,
terutama Johor, Riau dan Selangor, jika tidak merujuk pada karya ini.
- Dalam karya
Tuhfat Al-Nafis, beliau lebih cenderung dengan suku kaum Bugis. Hal ini
bertepatan dengan apa yang dikatakan oleh Arba’iyah Moham Nor, iaitu
beliau mengatakan tema Tuhfat Al-Nafis dikatakan lebih tertumpu kepada
cerita raja-raja dan rakyat Bugis atau boleh dianggap sebagai Bugis
Centric. Beliau juga sedaya upaya menjadikan Tuhfat Al-Nafis
sebagai alat untuk mempertahan kedudukan suku Bugis dalam kesultanan
Melayu terutama Joho
3. HIKAYAT SIAK (1992)
Ø
Hikayat
Siak ialah hikayat yang mengisahkan sejarah kerajaan Siak. Hikayat ini ditulis
berdasarkan permintaan salah satu ahli keluarga kerajaan Siak.
Ø
Hikayat
Siak terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama merupakan kutipan daripada
Sulalatus Salatin, yang mengisahkan asal usul raja-raja Melayu. Bahagian ini
menjelaskan kaitan Siak dengan Melaka. Bahagian kedua mengisahkan kebangkitan
Siak dengan melemahnya Johor, yang sebelumnya membawahi Siak.
Ø
Manuskripnya
banyak memerihalkan situasi politik Johor.
Ø
Ditulis
merujuk kepada sejarah Kesultanan Minangkabau tetapi banyak menyebut tentang
politik Johor lantaran penglibatan Raja Kecil.
Ø
Banyak
menyentuh tentang peristiwa penaklukan Johor oleh Raja Kecil pada tahun 1718. Keseluruhan
tema teks ini adalah memberikan satu keabsahan kepada Raja Kecil sebagai
keturunan warisan Kesultanan Melaka.
4. HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA (1991)
- Hikayat
Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu
tradisional dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan
tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai,
Hikayat Aceh, Sulalat al - Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Banjar dan
pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu yang lain.Teks yang
menceritakan susur galur Merong Mahawangsa dan pengasas Kedah.
- Hikayat
merong mahawangsa merupakan salah sebuah karya agung. Karya ini selesai
disalin semula iaitu pada tahun 1316. Fakir diminta oleh Sultannya iaitu
sultan Muadzam Shah untuk menulis hikayat. Bertujuan untuk memastikan agar
anak cucu keturunan sultan kedah mengetahui tentang asal usul, peraturan
segala raja-raja Melayu dan istiadat raja-raja Melayu
- Hikayat ini
mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang
dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan
raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang kemudiannya
lebih dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
- Teks ini
bermula daripada pembukaan negeri Kedah oleh Merong Mahawangsa yang
didakwa sebagai keturunan Iskandar Agong dari Macedonia hingga ketibaan
Islam abad ke 12.
- Turut
menggambarkan serangan Chola ke atas Kedah.
- Tiada yang
tahu bila teks ini pertama kali dikarang.
- Ramai
sejarawan berpendapat bahawa manuskrip asli Hikayat Merong Mahawangsa
ditulis pada abad ke 19 berdasarkan peristiwa pembakaran salinan buku ini
atas perintah kerajaan Siam.
- Hikayat
Merong Mahawangsa masih disimpan dalam beberapa salinan manuskrip yang
diterbitkan pada zaman pendudukan Barat di Nusantara pada abad ke 19 dan
awal abad ke 20.
- Segala
bentuk, nilai ilmu, nilai budaya, seni bahasa, kepengarangan dan lain-lain
lagi memperlihatkan karya ini adalah antara karya tradisional yang wajar
diberikan perhatian memandangkan ia telah menjadi warisan Melayu yang
agung sejak dari dahulu lagi.
5. HIKAYAT RAJA PASAI (1987)
- Hikayat
Raja Pasai merupakan salah satu daripada karya ulung dalam dunia Melayu
yang menjadi warisan temurun Melayu. Karya ini mempunyai pelbagai versi
bertepatan dengan perkembangan semasa.
- Pengkaji-pengkaji
dalam bidang manuskrip seperti Russell Jones dan Ismail Ahmad bertindak
sebagai antara penyelenggara bagi Hikayat Raja Pasai ini.
- Menceritakan
kisah raja-raja di negara Islam pertama di Asia Tenggara.
- Mengisahkan
masyarakat melayu dan menggunakan bahasa Melayu (tulisan jawi).
- Tarikah
awal hikayat ini ditulis tidak dapat dikenalpasti.
- Penyelidik
menyatakan teks asal teks ini ditulis sekitar 1360 Masihi kerana sezaman
dengan buku tasauf Durru al Mazlum / Darul Mazlum karya Maulana Abu Ishak.
- Terbahagi
kepada tiga bahagian iaitu Pembukaan dan Pengislaman Pasai, Pasai dibawah
pemerintahan Sultan Ahmad Perumudal Perumal dan Peluasan Kekuasaan
Majapahit.
No comments:
Post a Comment