ALIRAN DALAM PENULISAN KARYA SASTERA
Pengarang menggunakan pelbagai cara dan
berpegang kepada hanya satu haluan pemikiran untuk melahirkan segala yang
dihajatinya ke dalam sesebuah karya. Haluan pemikiran atau hala tuju itulah
yang dinamakan aliran. Oleh sebab itu, terdapat pengarang yang memilih untuk:
- · Berterus terang;
- · Menggunakan cara halus dan kasar;
- · Menumpukan perhatian kepada keindahan; dan
- · Mementingkan isi semata-mata.
1. Klasikisme
‘Klasik’ berasal daripada kata classic
di dalam bahasa Inggeris yang bermaksud sesuatu yang bermutu dan tinggi
nilainya. Kata classics pula merujuk kepada karya sastera yang agung
terutamanya karya-karya zaman Greek dan Latin. Classical bermaksud pengelasan
karya atau penilaian terhadapnya berasaskan kesetandingan nilainya dengan karya
pada zaman yang telah disebutkan. Classicism bermaksud gaya yang didasarkan
kepada tamadun berkenaan sebagai modelnya.
Sumber lain mentakrifkan klasik sebagai
sesuatu yang memiliki kedudukan yang diakui dan tidak diragukan. Jika dirujuk
kepada kesusasteraan, klasik bererti karya yang tinggi nilainya dan sering
dijadikan tolok ukur atau karya sastera zaman kuno yang bernilai kekal.
Klasikisme bererti peniruan langgam seni (kebudayaan mahupun kesusasteraan)
Yunani dan Romawi kuno, yang ditandai dengan pengutamaan bentuk, kesederhanaan
dan penguasaan emosi seperti yang berlaku pada abad ke-18 Masihi.
Berdasarkan keterangan di atas, dapat
dirumuskan bahawa klasikisme merupakan satu aliran yang berpegang kepada
pemikiran bahawa karya sastera mestilah mengutamakan bentuk, isi dan penuh
dengan emosi. Aliran ini juga sangat mementingkan nilai yang terkandung di
dalam sesebuah karya. Sehubungan itu, pengarangnya patuh kepada konvensi
sastera yang sedia ada, tidak kira sama ada prosa mahupun puisi. Jika karya itu
serangkap pantun misalnya, konvensi pantun mesti dipatuhi, isinya telah dikenal
pasti, dan matlamatnya juga telah ditentukan.
2. Romantisisme
Aliran penulisan karya sastera ini
memfokuskan kepada perasaan. Konsep itu muncul di Eropah sebagai reaksi kepada
rasionalisme. Aliran ini beranggapan bahawa fikiran manusia terbatas. Oleh
sebab itu, intuisi (gerak hati) diperlukan untuk menanggap rahsia alam ini.
Tafsiran sedemikian dikaitkan dengan karya yang bergelumang dengan perasaan.
Perasaan itu merupakan ungkapan romantis, sedih dan pilu (melankolis) terhadap
orang yang dikasihi. Namun demikian, perasaan tersebut tidak terhad kepada
kekasih sahaja malahan juga kepada negara dan Tuhan.
3. Realisme
Aliran penulisan karya sastera ini
menumpukan perhatian kepada gambaran atau penggemblengan isu masyarakat dan
muncul di Barat pada tahun 1930. Di Malaysia dan Singapura, aliran ini
diamalkan oleh pengarang dan penyair ASAS 50. Kesemuanya memperjuangkan
keadilan sosial. Oleh sebab itu, persoalan utama yang melatari karya mereka
ialah isu kemasyarakatan. Antaranya ialah darurat, ketidakadilan sosial,
politik dan nasionalisme.
Akibat daripada kecenderungan untuk
memihak kepada politik dan idea-idea sosialis, muncul satu cabang baru dalam
realisme, iaitu realisme sosialis. Para pengarang yang berpegang kepada cabang
realisme ini memberi kemenangan kepada golongan miskin dan tertindas. Di
Malaysia, Kassim Ahmad menulis kritikan sastera berasaskan realisme sosialis.
4. Naturalisme
Pada peringkat awal, aliran penulisan
karya ini dipegang oleh para pelukis. Lukisan yang terhasil menggambarkan
sesuatu objek di dalam bentuk sebenarnya. Apabila aliran ini dibawa masuk ke
dalam penghasilan karya sastera, para penulis yang mendukunginya mengemukakan
karya yang isi dan persoalannya benar wujud di dalam masyarakat, terutamanya
kepincangan yang berlaku di dalam masyarakat. Penggemblengan aliran ini kita
temui di dalam kumpulan cerpen yang berjudul Dua Zaman. Harus diingat bahawa
cerpen yang terkumpul dalam kumpulan tersebut dihasilkan oleh penulis ASAS 50.
5. Absurdisme
Aliran penulisan karya ini lahir
sesudah eksistensialisme. Manusia seolah-olah kehilangan segala-galanya selepas
Perang Dunia Kedua. Situasi tersebut membentuk kekosongan dalam jiwa manusia,
tidak terkecuali jiwa para pengarang. Dengan demikian, muncullah keluh-kesah di
dalam jiwa pengarang. Lalu muncullah karya-karya yang bertentangan dengan
kenyataan, tidak masuk akal dan mustahil.
6. Surealisme
Surealisme muncul di dalam dunia
kesusasteraan akibat daripada pelaksanaan psikoanalisis Freud yang berhubung
dengan kejiwaan manusia. Karya-karya yang mengaplikasikannya menjurus kepada
aspek tidak rasional dalam kehidupan manusia, iaitu aspek bawah sedar.
7. Keislaman
Aliran ini muncul di Malaysia akibat
tercetusnya polemik sastera Islam. Menurut aliran ini, karya sastera yang
terhasil perlu mengikut lunas Islam. Di samping itu, karya yang terhasil perlu
melukiskan kejernihan hidup orang bertakwa dan menggambarkan ketidaktenteraman
orang yang menjauhi Islam.
Semua karya kesusasteraan yang
dihasilkan oleh pengarang adalah untuk bacaan pembaca atau masyarakat. Karya
dan pembaca saling memerlukan dan lengkap-melengkapi. Apa jua karya yang tidak
mendapat sambutan pembaca dianggap tidak berjaya. Oleh sebab itu, dapat
disimpulkan bahawa kumpulan sasaran sesebuah karya ialah khalayak. Sehubungan
itu, pengarang menetapkan tujuan sebelum menulis. Di sinilah bermulanya
penelitian tentang peranan dan fungsi kesusasteraan kepada khalayak. Namun
begitu, fungsi itu dilihat dari dua sudut, iaitu fungsi sastera kepada khalayak
dan fungsi sastera kepada pengarang.
Ditinjau daripada sudut pertama,
peranan dan fungsi sastera kepada khalayak atau pembaca adalah sebagai alat
yang digunakan untuk mengajar, mendidik, dan menghibur. Mengajar atau disebut
juga didaktik ialah satu proses menyampaikan pengetahuan. Dengan ilmu yang
dipelajari dan difahami, manusia mengetahui apa-apa yang mereka tidakketahui.
Pengetahuan tidak bererti jika tidak diamalkan. Pada peringkat ini, pendidikan
memainkan peranannya. Mendidik bermaksud menjaga dan melatih. Penjagaan dan
latihan akan mewujudkan kebiasaan, berkembang menjadi adat, membentuk sifat
(keperibadian), melahirkan kemahuan dan akhirnya menggerakkan perbuatan selaras
dengan perkara yang dididik.
Seperti melalui cerita Nakhoda
Tanggang, khalayak diajar supaya tidak menderhaka kepada ibu kerana perbuatan
itu dilaknati Allah. Kesannya amat mengerikan. Si Tanggang menjadi batu.
Pengetahuan tentang perkara ini akan tinggal menjadi ‘gajah putih’ seandainya
tidak dipraktikkan atau diyakini.
Demikianlah pentingnya pendidikan untuk
menangani pelbagai masalah sosial. Orang yang tidak terdidiklah yang cenderung
melakukan perbuatan salah. Di samping mengajar dan mendidik, karya sastera juga
berfungsi untuk memberi hiburan. Menghibur bertujuan untuk menenangkan atau
menggirangkan hati.
Oleh sebab itu, dapatlah disimpulkan
bahawa kesusasteraan memberi pengetahuan, menyemai nilai-nilai murni untuk
diteladani dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian, memberi ketenangan, dan
merehatkan fikiran setelah penat bekerja, serta memberi kepuasan setelah
menikmati keindahan karya seni.
Ditinjau daripada sudut yang kedua
pula, usaha para pengarang menghasilkan pelbagai karya boleh dianggap sebagai
perbuatan yang luar biasa. Sebagai manusia yang peka,sudah tentulah seseorang
pengarang itu berkarya untuk memenuhi tuntutan tertentu. Pada hakikatnya,
pengarang menjadikan karyanya sebagai alat untuk mendapatkan kepuasan serta
keseronokan, memperbaiki dan menajamkan pemikirannya, berbakti kepada
masyarakat dan menyara kehidupannya.
UNSUR-UNSUR SEJARAH MELAYU
Sastera sejarah merupakan satu cabang
daripada kesusasteraan Melayu lama yang membicarakan tentang sejarah
berbagai-bagai tempat dan kerajaan di Alam Melayu. Bentuk sastera sejarah
terbahagi kepada dua iaitu bentuk sastera sejarah yang bercorak prosa dan puisi
(Dr. Ismail Hamid, 1988:196). Karya yang berbentuk prosa itu merupakan riwayat
sejarah sebuah kerajaan atau negeri yang memakan masa sehingga beberapa abad,
sementara sastera sejarah yang berbentuk puisi pula hanya mengisahkan peristiwa
bersejarah yang berlaku dalam waktu-waktu tertentu sahaja. Walau bagaimanapun,
Sejarah Melayu turut menggarapkan sedikit unsur puisi didalamnya yang berbentuk
pantun.
Ø SALASILAH RAJA-RAJA MELAYU
Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin
turut dikenali sebagai peraturan segala raja-raja. Karya ini turut menceritakan
tentang salasilah Raja-Raja Melayu Melaka. Menurut seorang sarjana Inggeris
Roolvink, Sejarah Melayu ini asalnya dari Sulalatul Salatin yang bermakna
salasilah raja-raja. Berdasarkan kenyataan ini, Sulalatul Salatin itu dahulunya
merupakan daftar keturunan raja-raja yang lengkap dengan tarikh lahir,
ditabalkan dan mangkatnya (Muhd Mansur Abdullah, 1988:198).
Sultan Muzaffar Syah yang telah memerintah
lebih kurang tiga belas tahun. Baginda mangkat pada tahun 1459M dan telah
digantikan oleh putera sulung baginda yang bernama Raja Ibrahim. Antara sebab
pengarang mengaitkan keturunan raja-raja Melayu Melaka dengan Raja Iskandar
Zulkarnain kerana beliau merupakan tokoh lagenda dan sejarah serta dikaitkan
dengan agama Islam. Walau bagaimanapun, keturunan raja-raja Melayu Melaka
adalah satu fakta sejarah walaupun disaluti dengan unsur-unsur mitos.
RAJA ISKANDAR SYAH
RAJA BESAR MUDA
RAJA TENGAH
RAJA KECIL BESAR (SULTAN MUHAMMAD SYAH)
SULTAN ABU SYAHID (RAJA IBRAHIM)
SULTAN MUZAFFAR SYAH (RAJA KASSIM
)SULTAN MANSUR SYAH(RAJA ABDULLAH)
SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SYAH (RAJA
HUSSAIN)
SULTAN AMHMUD SYAH (RAJA
MAMAD@MUHAMMAD)
SULTAN AHMAD SYAH (RAJA AHMAD)
RAJAH : Salasilah Raja-Raja Melaka
Ø NAMA-NAMA TEMPAT
Unsur-unsur sejarah nama tempat turut
terdapat di dalam karya Sejarah Melayu. Nama tempat yang dikarangkan oleh Tun
Seri Lanang nyata wujud sehingga ke hari ini. Negeri-negeri yang menjadi
tumpuan perbincangan Tun Seri Lanang itu sejajar dengan kedudukan raja-raja
berasal dari pahlawan dan yang berdaulat. Sejarah Melayu menceritakan tentang
pembukaan tempat atau negeri seperti Melaka, Pasai dan Singapura.
Di dalam cerita berhubung pembukaan
negeri Pasai, nama samudera dikisahkan lahirnya daripada kewujudan semut yang
amat besar. Yusoff Iskandar mengatakan peristiwa pemberian nama Pasai dari nama
seekor anjing, Si Pasai dan terjumpanya seekor semut besar (samudera) di mana
tempat tersebut di panggil Samudera kemudiannya.
Di dalam Sejarah Melayu juga, Temasik
telah digantikan namanya menjadi Singapura berdasarkan kepada nama binatang
singa yang amat gagah tubuhnya yang dilihat oleh Sanh Nila Utama. Namun,
menurut Hsu Tun Tsio tentang asal usul Singapura dinamakan, adalah kerana
terlihatnya seekor yang maha tangkas lakunya, merah warna tubuhnya, hitam
kepalanya, dan putih dadanya, dan sikapnya terlalu pantas dan perkasa, besar
sedikit daripada kambing randok, kononnya ia adalah binatang singa, maka
dinamakanlah tempat itu sebagai Kota Singa.
Akan tetapi, bukan sahaja di Singapura,
tetapi di seluruh alam Tanah Melayu, tidak pernah terdapat binatang singa
(Zahrah Ibrahim, 1986:52). Katanya lagi, kebanyakkan tempat-tempat yang
menggunakan binatang singa sebagai namanya ialah kebanyakan yang terdiri
daripada pulau-pulau. Manakala, Melaka pula mengambil nama sempena kejadian
pelanduk menedang anjing buruan dan secara kebetulan pohon tempat Raja Iskandar
berteduh itu bernama Melaka.
‘Titah baginda “Baik tempat ini
diperbuat negeri, anjing alah pada pelanduk; jikalau orangnya betapa lagi?”
maka sembah segala Orang Besar-Besar, “benarlah seperti titah Duli Tuanku itu.”
Maka disuruh baginda tebas, diperbuat negeri. Maka titah Baginda “apa nama kayu
itu?” Makasembah orang, “kayu Melaka namanya, Tuanku,” Maka titah Raja Iskandar
Syah,”jika demikian,“Melakalah nama negeri ini?’
(Sulalatus Salatin/ Sejarah Melayu,
1996: hlm. 71)
Dalam Hikayat Merong Mahawangsa juga
menceritakan tentang riwayat asal nama negeri Perak dan Petani. Walaupun
riwayat pembukaan negeri mempunyai unsur-unsur mitos, tetapi kewujudan negeri
ini adalah realiti dan wujud hingga hari ini.
Ø TOKOH BERSEJARAH
Sejarah Melayu mempunyai watak-watak
yang merupakan tokoh sejarah. Hal ini dapat dibuktikan dengan melihat pada asal
usul keturunan raja-raja Melaka. Pada dasarnya, menurut beberapa orang sarjana
sejarah dan sastera, unsur-unsur lagenda yang digunakan berhubungan dengan asa
usul keturunan raja-raja Melaka ini dibina dari fakta sejarah yang sebenarnya.
Menurut Yusoff Iskandar dalam buku yang diselenggarakan oleh Zahrah Ibrahim,
Raja Iskandar Zulkarnain adalah watak dan tokoh bersejarah sebenar Iskandar Agung
(Alexendar The Great) dari negeri Mekadonia (Babylon).
Baginda dikatakan pernah menakluk
seluruh Asia Tengah dan Timur Tengah hingga ke Utara India. Raja Suran
sebenarnya adalah tokoh bersejarah Raja Rajendra Chola iaitu seorang raja dari
Selatan India yang dibuktikan oleh sebuah batu bersurat di Tanjore, India yang
pernah menakluk beberapa daerah persisir pantai Semenanju8ng Tanah Melayu
hingga ke Selatan ke arah Genggayu yang sekarannya dipercayai sebagai Hulu
Sungai Johor sekarang, lalu mengalahkan Empayar Srivijaya di sekitar abad ke-11
dan 12 Masihi.
Kedua-dua tokoh politik dan penakluk
agung dalam sejarah awal rantau ini dijadikan satu bentuk cerita tokoh legenda
pada bahagian pendahuluan Sejarah Melayu, tujuannya untuk mengatakan bahawa
raja-raja Melayu merupakan nasab keturunan dari Iskandar Zulkarnain, tokoh
legenda Islam dan Raja Chola, sebagai tokoh legenda Hindu. Perkara-perkara
seperti ini sengaja dimasukkan sebagai alat dan cereka untuk memperkenalkan
raja-raja Melaka dan dari mana asa- usul mereka.
Ø STRUKTUR MASYARAKAT
Sejarah Melayu juga mempamerkan
gambaran tentang struktur masyarakat Melaka yang terdiri daripada
berbagai-bagai peringkat dan golongan masyarakat. Antaranya termasuklah
masyarakat dari golongan pemerintah dan kerabat-kerabat diraja, yang
kemudiannya diikuti oleh golongan pentadbir-pentadbir yang terdiri daripada
pembesar-pembesar yang menduduki kelompok bangsawan Melayu.
Golongan dalam kalangan ulama turut menduduki taraf istimewa di sisi
kerajaan Melaka. Walaupun mereka bukan sebahagian daripada keluarga istana,
namun ramai antara para ulama ini mempunyai hubungan rapat dengan raja-raja
Melaka. Golongan yang dianggap paling rendah sekali kedudukannya dalam struktur
masyarakat pada masa itu ialah hamba abdi.
Disamping itu, orang-orang asing juga
digambarkan oleh Tun Seri Lanang berdamping rapat dengan istana Melaka. Ramai
di antara mereka ialah saudagar-saudagar Keling seperti Nila Sura Dewana,
Kitul, Aki Manu Nayan yang menjadi seorang pedagang dan seorang saudagar Keling
yang paling kaya, juga menjadi Syahbandar, iaitu Raja Mendaliar. Terdapat juga
orang jawa yang mempunyai kedudukan yang sama ialah Patih Adam iaitu seorang
pangeran dari Surabaya.
Ø SEJARAH ADAT ISTIADAT DAN KEBUDAYAAN
Kebudayaan masyarakat Melayu turut
digambarkan oleh pengarang Sejarah Melayu sebagai pengetahuan kita. Gambaran
tentang adat istiadat istana dan masyarakat Melayu purba di Melaka seperti
pantang larang di istana, adat memakai pakaian kuning, adat menyambut bulan
Ramadhan dan lain-lain. Terdapat beberapa adat antaranya adalah adat yang
sebenar-benar adat iaitu adat yang betul-betul berteraskan islam itu sendiri,
tetapi sebelum kedatangan islam banyak dipengaruhi oleh hindu dan budha, namun
apabila islam telah timbul, maka apa yang bertentangan dengan islam
diketepikan.
Yang kedua adalah adat yang diiadatkan
iaitu adat yang berteraskan adat yang sebenar-benar adat. Yang ketiga adalah
adat yang teradat iaitu adat yang dicipta oleh pemimpin itu sendiri iaitu raja.
Seterusnya, adat istiadat iaitu peraturan-peraturan yang biasa dilakukan setiap
hari, setiap ketika yang ada dalam istana dan luar istana. Akhir sekali ialah
adat resam iaitu adat yang diamalkan oleh masyarakat tersebut.
Justeru mengenai adat menderhaka kepada
raja yang pasti dihukum bunuh. Muhd
Mansur Abdullah mengungkap perkara ini dengan mengupas naskhah W.G Shellabear
dalam cerita ke 14, 15 dan 16 tentang cerita mengenai Hang Tuah dan
pengkhianatan Hang Kasturi. Kisah akhir dalam bab ini yang mengisahkan kejayaan
Hang Tuah yang Cuma disorokkan oleh Bendahara di hulu Melaka, membunuh Hang
Hasturi yang dianggap penderhaka kepada raja (Muhd Mansur Abdullah, 1988:203).
Hubungan individu dalam kalangan masyarakat turut digambarkan oleh
pengarang. Rasa hormat-menghormati juga terdapat dalam kalangan mereka. Seorang
rakyat biasa umpamanya tetap mematuhi perintah ketua atau pembesar di atasnya.
Hal ini digambarkan tatkala mengetahui bahawa Bendahara Tun Mutahir akan
dibunuh oleh Sultan Mahmud Syah, pengikut-pengikut beliau cuba menentang pembunuhan
ini. Tetapi penentangan tersebur dilarang oleh Tun Mutahir kerana perbuatan itu
disifatkan oleh beliau sebagai menderhaka kepada Sultan. Pengikut-pengikut ini
kemudiannya tidak jadi menentang.
Selain itu, seorang ulama juga sangat
dihormati sehingga sultan Melaka sendiri menghormatinya. Hal ini berlaku
apabila guru baginda Sultan Mahmud Syah iaitu Maulana Yusoff enggan membenarkan
baginda mengadap guru tersebut dengan menunggang gajah, dan akhirnya baginda
mematuhi kehendaknya.
Masyarakat Melayu begitu kaya dengan
budaya dan budi bahasanya. Hal ini digambarkan oleh Tun Seri Lanang di dalam
Sejarah Melayu. Adat Istiadat diraja juga dikarang oleh Tun Seri Lanang bagi
memperlihatkan kedaulatan Raja-Raja Melayu .Oleh hal yang demikian, Sejarah
kebudayaan masyarakat Melayu turut dipaparkan di dalam Sejarah Melayu bagi
tatapan masyarakat dewasa ini.
Ø HUBUNGAN DIPLOMATIK
Melaka merupakan pusat tumpuan
pedagang-pedagang yang melalui Selat Melaka. Melaka adalah pusat perdagangan
utama pada ketika itu dan barang dagangan yang paling utama adalah rempah
ratus. Antara pedagang-pedagang yang berdagang di pelabuhan Melaka adalah
seperti pedagang Arab, China, Siam, Jawa,dan lain-lain. Oleh itu, untuk
mengukuhkan Melaka sebagai pelabuhan utama di Selat Melaka, kerajaan Melaka
ketika itu turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan negara-negara ini.
Selain itu, Sanusi bin Ahmad mengatakan
Melaka turut menjalinkan hubungan diplomatik dengan negeri-negeri lain seperti
Terengganu, Kelang, Beruas, Pahang, Sulawesi dan Kampar. Kebanyakan
negara-negara ini menghantar ufti sebagai tanda mengakui kedaulatan kerajaan
Melaka dan ada juga negeri yang menghantar ufti sebagai tanda negeri tersebut
di bawah jajahan takluk kerajaan Melaka (Zahrah Ibrahim, 1986:70). Contohnya
kerajaan Siam telah menganugerahkan seorang puteri yang bernama Onang Minang
Lang kepada Tun Telanai yang dihantar oleh Sultan Mansor Syah sebagai utusan
untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan Siam. Penganugerahan ini diberi
kerana Tun Telanai dan rombongannya telah Berjaya menolong Raja Siam
mengalahkan negeri jirannya .Sebagai balasan kepada kerajaan Melaka, Raja Siam
membalas utusan Melaka dengan mengirim surat dan hadiah tanda persahabatan.
Jalinan hubungan diplomatik kerajaan
Melaka dengan Negara China merupakan hubungan diplomatik yang paling penting.
Hubungan ini kekal hingga ke hari ini. Hubungan kerajaan Melaka dengan kerajaan
China bermula setelah kerajaan China menghantar utusan ke Melaka dengan membawa
bingkisan jarum sarat sebuah pilau (kapal) untuk menunjukkan bilangan penduduk
China yang ramai.
Selain itu dikirimkan juga beberapa
barang berharga yang luar biasa. Hubungan diplomatik kerajaan Melaka dengan
negara-negara tersebut adalah untuk kepentingan kedudukan dan kedaulatan
kerajaan Melaka. Oleh kerana itulah mereka perlu menghantar ufti sebagai tanda
kedaulatan kerajaan Melaka. Terdapat juga sesetengah negeri ini adalah jajahan
takluk kerajaan Melaka seperti Pahang. Dengan hubungan diplomatik ini juga
dapat mewujudkan hubungan perdagangan seperti China yang sehingga hari ini
adalah rakan dagangan Malaysia yang penting.
Nilai
Ø Ketaatan
kepada Sultan dan Menghormati Pemimpin
Sejarah masyarakat Melayu berkait rapat
dengan kesultanan Melayu. Masyarakat Melayu taat setia kepada Sultan atau Raja
sejak turun-menurun yang diikuti dan diajar oleh orang Melayu sehingga ke hari
ini. Ini membuktikkan bahawa budaya masyarakat Melayu amat menghormati
pemimpin. Nilai ketaatan dan kesetiaan kepada Sultan atau Raja telah menjadi
sebahagian budaya orang Melayu. Nilai inilah yang membentuk budaya masyarakat
Melayu menjadi orang yang berdisiplin. Dalam agama Islam pemimpin adalah
khalifah Allah S.W.T. di muka bumi. Dalam pepatah Melayu:
Ada raja adat berdiri, Tiada raja adat
mati
Hidup dikandung adat, mati dikandung
tanah
Biar mati anak, jangan mati adat dan,
raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah.
Ø Berpegang
Teguh kepada Adat Resam
Masyarakat Melayu berpegang teguh
kepada adat tradisi seperti dilihat dalam amalan hidup seharian. Orang Melayu
amat menjaga adat resam termasuk pantang-larang dan adat isitadat yang diwarisi
dan diamalkan sejak turun-menurun. Antara adat istiadat yang masih diamalkan
seperti adat istiadat menyambut kelahiran, perkahwinan dan kematian. Orang
Melayu memahami kedaulatan hukum-hukum adat sejak dahulu lagi dan mematuhinya.
Dalam pepatah Melayu ada menegaskan, adat dikelek dan hukum dijunjung. Terdapat
beberapa upacara “rites de passage” gabungan unsur Islam dan adat diadakan pada
hampir setiap tahap kitaran hidup. Contohnya, sebelum seseorang itu dilahirkan
lagi, berbagai-bagai pantang larang diikuti. Ibu yang mengandung dilarang
melakukan perbuatan yang buruk atau keji. Dengan berbuat demikian, dipercayai anak
yang bakal dilahirkan sedikit sebanyak mewarisi perangai kedua-dua ibu bapaya
(yang dilakukan semasa ibu mengandungkannya).
Ø Memuliakan
yang Tua
Dalam masyarakat Melayu, menghormati
dan memuliakan orang yang tua adalah satu nilai yang jelaskan sekali berlaku.
Nilai ini berkaitan dengan pemahaman masyarakat Melayu bahawa orang yang lebih
berusia mempunyai lebih banyak pengalaman berbanding orang-orang muda.
Pengalaman adalah sesuatu yang sentiasa dipandang penting dalam masyarakat
Melayu.
Ø Saling
Menghormati
Salah satu nilai budaya orang Melayu
tidak memandang rendah kepada orang lain. Orang Melayu saling menghormati orang
lain dan bersikap rendah diri. Orang Melayu digalakkan memberi penghormatan
terlebih dahulu kepada orang lain. Orang yang tidak membalas penghormatan yang
diberi akan dipandang rendah.
Ø Meraikan
Tetamu
Meraikan tetamu merupakan satu nilai
yang penting dalam masyarakat Melyu. Mengikut ajaran agama Islam, tetamu
hendaklah dilindungi, dimuliakan dan dilayan dengan sebaik mungkin, malah tuan
rumah disunatkan berkorban dan tidak mementingkan diri sendiri demi menjaga dan
menghormati tetamu. Oleh yang demikian, tetamu sentiasa dipandang baik oleh
orang Melayu dan diraikan dengan sebaik-baiknya.
Ø Bertimbang
Rasa
Orang Melayu sentiasa mengutamakan
perasaan orang lain dalam pelbagai keadaan. Sikap bertimbang rasa menjadikan
masyarakat Melayu tidak mementingkan perasaannya semata-mata. Pemikiran ini
memerlukan kita tidak mengikut perasaan sahaja, ia memerlukan pertimbangan
perasaan orang lain. Nilai bertimbang rasa ini adalah salah sifat terpuji dalam
Islam. Dalam masyarakat Melayu kini, orang muda haruslah meminta kepada orang
tua sesuatu yang termampu dan tidak melampau. Begitu juga, dengan permintaan
terhadap rakan-rakan, seharusnya rasional dan wajar. Setiap permintaan dan
kelakuan harus ada timbang rasa. Budaya inilah yang akan menaikkan masyarakat
Melayu.
Ø Bersopan
Santun atau Berbudi Pekerti
Nilai ini membentuk masyarakat Melayu
yang penyabar dan penyayang, bersopan santun dan berbudi pekerti adalah
sebahagian daripada nilai-nilai tamadun Melayu yang berkaitan dengan beradab
(atau civilized). Masyarakat Melayu menganggap bahawa orang yang beradab
sebagai halus (atau refined) budi pekertinya, manakala yang tidak beradab
dianggap kasar. Pendidikan moral memang sesuai untuk membentuk masyarakat lain
yang sopan. Tetapi, masyarakat Melayu dan Islam amnya amat perlukan pendidikan
Islam. Untuk membina masyarakat sopan, kita harus mulakan dari institusi
keluarga. Ibubapa memainkan peranan penting kerana merekalah yang
bertanggungjawab mendidik anak-anak bangsa menjadi orang berguna.
Ø Bekerja
bersungguh-sungguh
Masyarakat Melayu mementingkan nilai
bekerja bersungguh-sungguh. Mengikut pemikiran ini, hasil pekerjaan kita akan
menjadi sebahagian daripada darah daging kita dan juga ahli keluarga kita.
Apabila kita melakukan perkerjaan yang haram atau tidak melakukan pekerjaan
kita dengan sempurna, perkara yang tidak elok akan menjadi sebahagian daripada
diri kita sendiri dan ahli keluarga.
Ø Bergotong-royong
Salah satu nilai budaya masyarakat
orang Melayu ialah melakukan sesuatu perkerjaan dengan bergotong-royong
kehidupan secara berkumpalan. Gotong-royong diamalkan dalam aktiviti seperti
kenduri-kendara, menanam dan menuai padi, membersihkan rumah ibadat dan tanah
perkuburan. Masyarakat Melayu kini, masih lagi giat bergotong-royong dalam
melaksanakan apa sahaja untuk kepentingan masyarakat sekeliling. Antara sifat
masyarakat Melayu ialah dalam membersihkan masjid, surau dan sebagainya. Dalam
membersihkan masjid, amalan ini dilakukan sejak awal kedatangan Islam di Alam
Melayu. Sifat ini menggambarkan budaya Melayu sentiasa bersatu padu dalam apa
jua cabaran dan halangan.
Ø Bermesyuarah
dan Bermuafakat
Nilai masyarakat Melayu iaitu
bermesyuarah ataupun bermuafakat adalah cara bagaimana masyarakat Melayu cuba
mencapai persetujuan ramai. Orang Melayu selalu menyebut “Bulat air kerana
pembentung, bulat kata kerana muafakat”. Orang ramai diberi peluang untuk
menyuarakan pendapat mereka dan persetujuan dicapai dengan mengambil kira semua
pendapat.
Ø Mengutamakan
Ikatan Kekeluargaan dan Hubungan Silaturahim
Dalam budaya masyarakat Melayu adalah
satu perkara penting yang harus diketahui oleh masyarakat kini iaitu
mengutamakan ikatan kekeluargaan dan hubungan silaturahim. Ini dapat dilihat
daripada amalan gelaran dalam keluarga seperti, datuk, nenek, along, angah, pak
cik dan mak cik. Apa yang paling jelas sekali ialah cara bagaimana mengikat
hubungan silaturahim orang Melayu. Orang Melayu bersifat bekerjasama dalam
mengadakan kenduri kendara dan saling ziarah menziarahi. Amalan ini amat
berkesan dalam memupuk ikatan kekeluargaan malah dalam persahabatan.
No comments:
Post a Comment